De voorbereiding: Betrek je kind erbij

De belangrijkste stap is het gesprek met de jarige job. Zomaar beslissen "jij krijgt geen cadeaus, we geven het geld weg" zal waarschijnlijk leiden tot tranen en onbegrip. Kinderen leven in het nu en zien een verjaardag als hét moment om in het middelpunt te staan.

Draai het daarom om: maak van je kind een held. Vertel dat hij of zij dit jaar iets heel speciaals kan doen. Vraag: "Waar wordt jij blij van? Dieren? Het bos? En wist je dat er dieren zijn die hulp nodig hebben? Jij kunt ze helpen op jouw feestje!"

Laat je kind zelf het goede doel kiezen. Als ze zelf beslissen dat ze de zeehondjes willen redden of arme kinderen willen helpen aan schoolboeken, zijn ze gemotiveerd. Het wordt hún project.

De 'gulden middenweg': De 50/50 regel

Vind je het te rigoureus om alle cadeaus te schrappen? Dat is heel begrijpelijk. Een mooie tussenoplossing die goed werkt voor jongere kinderen is de 'groot cadeau & goed doel'-methode.

Het idee is simpel: Je vraagt de gasten (via de ouders) om een bijdrage in een envelopje of een muntje voor in de spaarpot.

  • De ene helft van het opgehaalde bedrag gebruik je om één mooi, groter cadeau te kopen dat je kind écht graag wil hebben (bijvoorbeeld die grote Lego-doos of een fiets).

  • De andere helft doneert je kind aan het zelfgekozen doel.

Zo heeft het kind de vreugde van een prachtig cadeau én de trots van het geven. Win-win!

Communicatie naar de gasten: De uitnodiging

Ouders van de genodigden vinden het vaak lastig als er geen cadeautip is. Ze willen niet met lege handen aankomen. Wees daarom duidelijk en enthousiast op de uitnodiging.

Een voorbeeldtekstje:

"Thijs wordt alweer 7 jaar! Hij heeft meer dan genoeg speelgoed en wil dit jaar graag de tijgers helpen. Daarom vragen we in plaats van kadootjes een muntje voor in zijn 'Tijger-spaarpot'. Zo sparen we samen voor het Wereld Natuur Fonds!"

Tip voor op het feestje zelf: Zet een mooie, feestelijk versierde doos of spaarpot bij de deur. Laat de kinderen die binnenkomen zelf hun muntje of envelopje erin stoppen. Dit maakt het geef-moment fysiek en tastbaar voor de kleine gasten.

Welke doelen spreken kinderen aan?

Voor een kind is 'onderzoek naar medicijnen' vaak te abstract. Kies doelen die tot de verbeelding spreken en waar tastbaar resultaat te zien is. Hier zijn een paar categorieën die het goed doen:

  • Dieren en Natuur: Dit is met stip op één de favoriet. Denk aan het WNF (adopteer een dier), de Dierenbescherming, of de lokale Kinderboerderij. Ook stichtingen die bomen planten zijn populair; het idee dat er ergens een 'verjaardagsbos' groeit, vinden kinderen fantastisch.

  • Andere kinderen: Stichtingen zoals Stichting Jarige Job of de Voedselbank maken indruk als je uitlegt dat niet alle kindjes trakteren op school. "Jij helpt zorgen dat een ander kindje ook een feestje kan vieren."

  • Ziekte en Zorg: De CliniClowns of Stichting Opkikker. Het idee dat je zieke kindjes weer even laat lachen, is voor veel kinderen heel begrijpelijk en mooi.

Maak het resultaat zichtbaar

Het feestje is voorbij, de taart is op en de spaarpot is gevuld. Nu komt het belangrijkste moment voor de bewustwording: het doneren zelf.

Doe dit samen. Ga samen achter de computer zitten om het geld over te maken, of breng het geld (als het een lokaal doel is zoals het asiel) samen weg.

  • Oorkonde: Veel goede doelen hebben een speciale kinderpagina waar je na donatie een oorkonde of kleurplaat kunt printen. Hang deze op de slaapkamer!

  • Bedankje: Stuur na afloop een appje of kaartje naar de ouders van de gasten: "Wat een feest! Thijs is supertrots. Mede dankzij jullie heeft hij €50,- kunnen overmaken naar de Zeehondencrèche. Bedankt voor het helpen!"

Meer plezier!

Een kinderfeestje waarbij geven centraal staat, is geen feestje met minder plezier. Integendeel. Het voegt een laag van betekenis toe waar je kind (en jij!) met een warm gevoel op terugkijkt. Het leert ze dat ze, hoe klein ze ook zijn, invloed hebben op de wereld om hen heen. En is dat niet het mooiste cadeau dat je ze kunt meegeven?

Bekijk per categorie
Meest bekeken